top of page
Foto van schrijverMijnAffiche.be

Wanneer het op kleur aankomt, kies je het best altijd voor vetgedrukte, hoog-contrasterende kleuren die ervoor zorgen dat de boodschap kan worden opgemerkt.


Voor billboards is het kleurenpalet kleiner dan voor print of online campagnes.

Wat je zeker niet mag doen, is het gebruik van de zachte pastelkleuren die moeilijk op te merken zijn op straat.

Hier zijn enkele voorbeelden van kleuren met een sterk contrast, om alvast mee te beginnen:


151 weergaven0 opmerkingen
Foto van schrijverMijnAffiche.be

De meest voor de hand liggende regel is: gebruik GROTE lettertypes.


Niet alleen opdat voorbijgangers het zouden kunnen lezen van op verre afstand, maar het zal hun aandacht ook langer vasthouden naarmate ze dichterbij de billboard komen.


Grote letters nemen ook meer plaats in op de advertentie, waardoor je verplicht wordt om zo weinig mogelijk tekst te gebruiken om je boodschap duidelijk te maken. Hierdoor zal de impact van de boodschap verhogen.


Gebruik korte, pittige zinnen in een groot lettertype en liever geen lange teksten in een te klein lettertype.


Denk groots en slim: een korte maar krachtige slogan , een slagzin of enkele bijvoeglijke naamwoorden om je zaak te beschrijven, is meer dan voldoende!

183 weergaven0 opmerkingen
Foto van schrijverMijnAffiche.be

Bijgewerkt op: 14 jan. 2019

Het hoofddoel is dat jouw advertentie leesbaar is van op grote afstand. De boodschap moet gemakkelijk te lezen én te begrijpen zijn.



Gebruik daarom NIET ENKEL HOOFDLETTERS. Hetzelfde geldt voor letters die v e r v a n e l k a a r verwijderd zijn of te dicht bij elkaar staan. Dat is over het algemeen moeilijker te lezen.

Te dunne of fancy lettertypes zijn evenzeer moeilijk leesbaar en bijna onzichtbaar bij grote afstanden of bij grote snelheden. Je dient eigenlijk altijd rekening te houden met een soort van “voorbij-rijdende” duidelijkheid. Jouw boodschap moet verstaanbaar zijn voor voetgangers en snelle automobilisten.

Goede keuzes qua lettertypes zijn:

- Serif

Door zijn gekrulde kenmerken aan het einde van de letters en cijfers is het voor het oog gemakkelijker om van de ene letter over te gaan naar de andere.

Wordt vaak gebruikt in print en online advertenties.

De meest populaire lettertypes zijn: Times New Roman, Garamond, Georgia, Baskerville, en Georgia.


- Sans-Serif

Gemakkelijk leesbaar met een moderne uitstraling. Sans-serif lettertypes zijn vrijwel overal tegenwoordig. Ze worden normaal gezien gebruikt voor hoofdtitels, het is het perfecte lettertype voor de tekst van een advertentie voor buitenreclame. Arial, Calibri, Verdana, Tahoma, Helvetica and Lucinda Grande zijn de gekendste.


191 weergaven0 opmerkingen
bottom of page